Josijn en Peter in Patagonië

Nationaal Park Iguazu

Deze keer komt het stukje proza vanuit Puerto Iguazu, waar we de Iguazu watervallen hebben bekeken. We hadden hier drie dagen voor uit getrokken en dat was zeker nodig.
De Iguazu watervallen liggen precies op de grens van Argentinie en Brazilie, in de meest noordoostelijke punt van Argentinie.
Dit stuk ligt in de tropen en de watervallen zijn dan ook omgeven door een schitterend regenwoud, beschermd door een gigantisch Nationaal Park, waarvan dus een deel in Brazilie ligt een een deel in Argentinie. Geheel in traditie hebben de Brazilianen wat meer gekapt, maar een kniesoor die daar op let.
De eerste van de drie dagen zijn we naar de Braziliaanse kant gegaan, omdat volgens de tips die we kregen dat de 'minst mooie' kant was. Nou dat beloofde dus nog wat voor de volgende 2 dagen, want we stonden ons meteen te vergapen aan een schitterend uizicht over de watervallen! De watervallen zijn ontstaan doordat de Iguazu rivier zich vanaf een plateau 80 meter de diepte in stort over een breedte van bijna anderhalve kilometer. Eigenlijk is het niet een waterval, maar tientallen grotere en kleinere watervallen naast elkaar in de vorm van een hoefijzer.
Twee van die watervallen heten Adam en Eva, nou een paradijs is het daar zeker! Goed gekozen die namen. Om onze dag aan de Braziliaanse zijde te completeren zijn we ook nog wezen kijken in het vogelpark. Vooral de kolibirevoliere waar je doorheen mocht lopen was echt geweldig!
De twee dagen erna waren we dus aan de Argentijnse zijde, waar we ook sliepen. Ondanks dat het hier een heel stuk drukker was, was het hier inderdaad toch echt wel indrukwekkender: je kon veel dichter bij de watervallen komen, de natuur is er veel ongerepter en er zijn kilometerslange wandelpaden. Ook stikt het hier van de dieren: coati´s (niet te vermijden), leguanen, een alligator, toekans en andere vogels waar we de namen echt niet van weten en een bovenmaats konijn zonder staart: aguati.
Helaas was het eiland midden tussen de watervallen door de hoge waterstand niet open, maar de watervallen waren door diezelfde waterstand wel enorm spectaculair!

We hebben hier ongelooflijk veel foto´s gemaakt, maar we zijn er van overtuigd dat geen enkele van die foto´s echt laat zien hoe ongelooflijk VET het hier is!! Mocht Zuid-Amerika op je verlanglijstje staan, sla dit dan echt niet over!

Vandaag komt aan ons verblijf hier een eind en vliegen we zuidwaarts naar Puerto Madryn, walvissen kijken. Op het zuidelijk halfrond betekent dat dus dat het frisser wordt. De korte broek kan dus onder in de rugzak...

PS: De foto's houden jullie nog eventjes tegoed, de verbinding hier is enorm traag.

Susanne

Nou jullie zijn nog maar net weg voor mijn gevoel en nu al veel meegemaakt en gezien!! Ik ben benieuwd naar de foto's van mooie watervallen, wie weet komt het op ons lijstje erbij :)
Geniet er heel veel van, van elkaar en van al het moois om jullie heen!

Noortje

Erg leuk om te lezen! Jullie houden iedereen hier goed op de hoogte en ik krijg er echt reiskriebels van!
Heel veel plezier weer!
Groetjes Noortje

José van de Ven

Fijn dat jullie je zelfs daar inzetten voor LAMPI, ook ik heb vandaag nog een allerlaatste poging gewaagd en de mail onder mijn collega's uitgezet. Wat zou het toch geweldig zijn als ze winnen.
Jullie maken wat mee daar zeg, geweldig gewoon en nog zoveel meer in het verschiet. Geniet er samen volop van,
tot snel maar weer,
mama José

Karen

Ik denk ook niet dat foto's van de watervallen kunnen weergeven hoe mooi het in de werkelijkheid is. Misschien komt t op ons verlanglijstje erbij ;-)
Veel plezier nog.

liefs karen

Inge

Klinkt allemaal te mooi om waar te zijn! Nu de kou in. Lekker wandelen, net als ik. Gisteren hebben we voor het eerst moeten krabben (winter?) en ik wandel zometeen door de wind en regen naar het consultatiebureau. Helaas geen uitzichtpunten met gave natuur, maar wel een lief snoetje!

Floor

Oké ik ben overtuigd: we moeten terug! Zet ff snel die foto's op jullie site, dan kan ik Sandor overtuigen ;-)
Haha, geniet nog lekker daar! Op de afdeling mis je niets!
groets Floor

PS Februari moet voor 23 okt aangevraagd worden...

Max

He Adam en Eva, hoe smaakte die appel nou?

lian van esch

ha eindelijk de website gevonden waar ik jullie kan volgen ik lees het wel weer het is er prachtig .
als jullie terug zijn wil ik zeker de foto,s zien
veel plezier nog
heel veel groetjes van de fam.uit wageningen

Claudia Hendriks

Wauwie, wat een mooie verhalen en foto's!!! En Peer, wat is erger, een lekke band of de Thaise scooter met mandje, haha!
Jullie hebben het daar zo te zien heel goed, leuk om te zien en lezen.
Jullie Eefje heeft trouwens geluk: ik heb de griep en ben dus niet aan het werk. Wel een luie poes, ligt de hele dag te maffen. Een keer per dag krijgt ze de gekke 5 minuten en vliegt letterlijk door de kamer. Renske is van haar liefde voor poezen genezen, dank daarvoor!