Josijn en Peter in Patagonië

Het einde van de wereld

Zondagavond kwamen we na een vlucht van ruim 2 uur aan in Ushaia, de meest zuidelijk gelegen stad ter wereld. Het was behoorlijk koud, dus we kropen meteen lekker dicht tegen elkaar aan onder de wol.

Toen we de volgende morgen wakker werden en naar buiten keken, zagen we pas hoe schitterend het hier is en hoe mooi het uitzicht vanuit onze kamer! Ushahia ligt aan het Beaglekanaal en is omringd door beboste bergen bedekt met sneeuw. Het was een graad of 3 en er dwarrelden af en toe wat neeuwvlokjes naar beneden. Eindelijk konden we dan onze jassen en truien onderuit de rugzak halen! We hebben wat musea bekeken om zo wat meer te weten te komen over Ushuaia, zijn oorspronkelijke bewoners, de dieren, de scheepvaart en nog veel meer.

Dinsdag stond een wandeling naar Gletsjer Martial op het programma. De hoteleigenaar raadde het ons af, niet vanwegen kou, slecht weer of teveel sneeuw zoals wij dachten, maar omdat het te steil zou zijn. Pff, maar wij zijn toch geen mietjes zeker! Dus vol goede moed begonnen we aan de klim omhoog. Schitterend weer, zonnetje, graad of 10, heerlijk wandelweer. De wandeling ging voornamelijk door beukenbos (een speciaal soort beuk die alleen hier vookomt). De bodem was wel behoorlijk nat en modderig en af en toe lag er zelfs wat sneeuw. Prima te doen allemaal. Na een uur of 2 lopen (we zouden er nu toch bijna moeten zijn...) kwamen 2 Amerikaanse meiden, die ons eerder waren voorgegaan, ons tegemoet. Zij waren omgekeerd omdat er teveel sneeuw lag verderop. Maar eigenwijs en bikkels als wij zijn, gaven we de moed nog niet op en gingen door....Totdat we bij iedere stap tot onze knieen in de sneeuw zakten en het nog steeds wel leuk vonden, maar niet meer verantwoord. Balend besloten we een stuk terug naar beneden te lopen en daar de autoweg te volgen. Toen we het bos uit kwamen zagen we dat we bij de stoeltjeslift waren aangekomen, maar helaas werkte deze niet en klommen we dus via de skipiste de berg op. Uiteindelijk lag ook daar weer veel sneeuw en zijn we dus nog niet helemaal tot de gletjser gegaan. Maar al met al was het een schitterende wandeling en haden we prachtig uitzicht op Ushuaia.

Woendag zijn we naar Nationaal Park Tierra del Fuego gegaan (Vuurland). Het is ons nog een raadsel hoe die Indianen die vuurtjes brandend hielden met al die nattigheid en wind. We hadden een mooie wandeling uitgezocht, maar helaas was deze afgesloten ivm de vele omgevallen bomen. Uiteindelijk hebben we een aantal kleine wandelingetjes gedaan en zo toch een hele dag door het park gestruind. Het was er adembenemend mooi. Beukenbossen, veenmoeras, velden vol rode mossen, meertjes met beverdammen, besneeuwde toppen. De roofvogels, papagaaien en konijnen waren totaal niet bang voor ons (niet door gewenning aan de mens, maar omdat hen hier nooit kwaad is gedaan door de mens) en konden we dus van heel dichtbij bekijken. Het was wat druilerig weer, maar het is gewoon heerlijk om de hele dag buiten te zijn in de natuur en de frisse lucht.

Vandaag hebben we een tochtje op het Beaglekannal gedaan met een kleine boot, een gids en 4 andere touristen. We gingen aan land op een van de vele kleine eilandjes en kregen hier uitleg over de flora en fauna. We zagen er weer cormoranten (zoals eerer in Puerto Madryn) en ganzen en zeeleeuwen. En het klinkt afgezaagd, maar ook hier was het super mooi!!!!

Onze dagen in Ushuaia zitten er weer op en morgenvroeg om 5 uur vertrekken we naar Puerto Natales.

ps: Door het redelijk donkere weer zijn de foto´s helaas niet zo mooi gelukt, maar we hebben er toch weer wat geplaatst zodat jullie een beetje kunnen meegenieten.

Teun

Schitterend allemaal!!!!

Max

Heb me altijd laten vertellen dat er thv Usjuwaja geen bomen meer groeien, maar da's dus gewoon niet waar!

Hé peter, hier had die 1600 ISO dus wel weer goed van pas gekomen.

karen

Dat jullie bikkels zijn is een feit! ;-)
Klinkt allemaal super mooi en de foto's gaven alleen maar een bevestiging. Echt schitterend.

Inge

Hoe doen jullie Icebreakers het? Een succes? Jullie zien er wel happy uit in de kou, dus ik denk het wel.
Diepvriesvogeltjes en relaxte roofvogels zijn zeldzaam! Maar die prachtige natuur ook!
Lekker soep eten en warme chocomel drinken na jullie wandelingen! xxx

Jilluns

Wooooooooooooooooooooooooow! Vet! Dikke knuffel, ik ben weer (heel even) in Nederland. Met jullie nichtje zonder naam gaat alles prima. Woensdag moet ik haar op het stadhuis van Manchester inschrijven, dus dan moeten we echt een naam hebben... Salmah of Aisha zijn grote kanshebbers. Kus! (niet voor Peter)

linda

wow..... wat een verhalen allemaal zeg!!! Wat hebben jullie al veel gave dingen gezien en gedaan!!! Ik volg jullie verhalen aandachtig leuk om zo op de hoogte te blijven. Geniet er nog maar lekker van!!!
Groeten Linda

Leonie

Hooi Josijn wat een super mooie foto's en leuke reisverhalen van jullie. ben echt super jaloers!! en helemaal nu ik in de nachtdienst zit hihi.
maar zo te lezen gaat alles goed met jullie daar. over hier weinig te melden. beetje druk maar verder niet veel bijzonders. he geniet er nog lekker van met zn twee en tot na de vakantie doeg kus leonie

Jolanda

Hoi Josijn,
Wat een te gekke vakantie heb je als ik die verhalen zo lees en die foto's zie. Helemaal super !
Heel veel plezier nog en lekker genieten daar !
Liefs Jolanda

Dyon en Marloes

Ow wat klinkt dat allemaal spannend. Kan niet wachten om het straks met mijn eigen ogen te zien!!!
Heb nog een verzoekje aan Peter, zou je het naam en typenummer van jou GPS apparaatje kunnen mailen (naar mij of max). Misschien dat LAMPI via een lokale organisatie hier zo´n apparaatje kan bemachtigen!!
Groetjes en veel plezier nog!!!

www.marloesendyonopreis.nl

Karin

Ha reizigers!

Leuke verhaaltjes en foto's!! Hele mooie landschappen zeg. Echt een paar gegadigden om op canvas af te drukken!!
Geniet maar lekker van deze a-stressvolle tijd! Hoewel reizen soms ook wel wat stress met zich mee kan brengen, he!?

Veel liefs liefs Karin

Anton en Anita

Hoi Peter en Josijn,

Wat een super verhaal weer, jullie vermaken je daar wel. maar ik benijd jullie niet om daar zo door de sneeuw te moeten lopen. De foto's zijn ook prachtig.
Hier alles zijn gangetje, dus weinig nieuws te melden. Onze Bo groeit als kool. Liefs vanuit Rosmalen A&A.

mama José

Hoi schatten,
wat een schitterende ervaring lijkt mij die
W-trek!! Ik ben reuze trots op je Josijn, knap dat je je niet hebt laten kennen door sneeuw of wind, al was het misschien nog zo heftig en stevig ploeteren af en toe, echt een dochter van je vader!!
Bij sommige foto's kan ik bijna zelf de sfeer voelen die jullie moeten hebben gevoeld daar, magnefiek!
Geniet nog van wat komen gaat,
dikke kus, mama José