Josijn en Peter in Patagonië

Nationaal Park Los Glaciares en El Chaltén

We zijn nu een paar dagen in El Chaltén en ik moet zeggen, het went langzaamaan. El Chaltén is een heel klein dorpje (600 inwoners) in het zuiden van Argentinie, niet ver van de Chileense grens.
Het dorp is hier in 1986 gesticht door de Argentijnse regering in een eeuwig durende strijd met Chili om dit stuk land, die door deze actie automatisch bepaald was in het voordeel van Argentinie. Sinds die tijd komen hier elk jaar steeds meer toeristen om in de bergen en op de gletsjers die El Chalten omringen (nationaal park Los Glaciares) te wandelen en ijsklimmen. Het dichtsbijzijnde grotere dorp is Calafate, dat 220 km verderop ligt en in feite ook niet heel veel voorstelt.
En dan die wind! Een straffe wind, zeg maar de grote broer van de wind in Torres del Paine. Maar de mensen hier vinden het oke. Als de plooien uit je broek waaien en de rimpels uit het gezicht van een 90 jarige die zijn hele leven heeft gerookt, is het voor de meeste mensen hier ongeveer windstil. Volgens mij heeft Marijke Helwegen hier een middagje rond gelopen

Wink
. Maar goed, als je El Chalten leert kennen, is het eigenlijk best een knus dorp met hele lieve mensen.

Dus zoals alle toeristen die hier naar toe komen, trokken ook wij een paar dagen de bergen in. Dit keer geen meerdaagse trektocht, maar dagtochten die zeker niet onderdeden voor de W-trek. Zowel qua moeilijkheid, qua schoonheid als qua weer. De eerste dag moesten we eerst een halve dag op onze bagage wachten die per abuis in Calafate was achtergebleven en konden we dus niet heel vroeg op pad. We breiden wat kortere routes aan elkaar en liepen zo toch nog een uurtje of 5. We hadden goed zicht op De Fitz-Roy, dus die was vast binnen!
De tweede dag stond de wandeling naar Laguna Torre op ons programma. Schitterend weer, prachtig uitzicht en Laguna Torre als spectaculaire beloning aan het einde van de route. Echt adembenemd mooi!
Gister was het weer wat minder, althans niet zonnig. Maar toch begonnen we aan de wandeling naar Laguna de los Tres. Ook weer een hele mooie wandeling, maar door de bewolking helaas weinig zicht op ´de drie´ waar het hier om draait. Toen het weer steeds dreigender werd, zijn we (bij Poincenot voor de kenners) dus maar weer omgedraaid. Het weer blijft hier onvoorspelbaar helaas.

Vandaag hebben we een beetje een lummeldagje. Morgen gaan we naar Calafate, waar de volgende spectaculaire attractie op ons wacht!

Floor

Hola!
Jullie verhalen zijn zo leuk en herkenbaar om te lezen! Alsof ik er zelf weer rondloop! Wat een geweldig stukje aarde, hè? Veel plezier bij... perito moreno (schat ik zo in?!) Geniet!
Ciao Floor

Bianca

Ik ben net weer terug uit Afrika, dus jullie zijn halverwege jullie vakantie. Ik wou dat ik die maand nog tegoed had, wat een genot zeg! Ben door jullie verhalen aan het scrollen en het ziet er goed uit. Genieten hoor. Al blijf ik Afrika mooier vinden :-P (is minder bikkelen he, ik ben maar een watje :-)

Heel, heel veel plezier nog de komende weken!!

Bianca

karen

wauw, weer tof om jullie verhaal te lezen en de foto's te bekijken. Ben niet echt heel jaloers, want ik kan namelijk super slecht tegen kou, dus wij gaan volgend jaar maar de hitte op zoeken in INDIA en NEPAL. Ach ieder zijn ding toch ;-). Geniet maar van het avontuur, de mooie plekken, de ervaring en van elkaar ;-)

liefs karen

karen

Oja vergeten: Jullie zijn op reis en echt mooie dingen aan het bekijken. In de tussentijd hebben wij een nieuwe keuken gekocht. Ieder z'n ding he?;-) hihihi