Josijn en Peter in Patagonië

Perito Moreno

De vorige keer schreef ik dat er hier in El Calafate een spectaculaire attractie op ons wachtte, nou spectaculair was het! De Perito Moreno gletsjer....

In een bus vol touristen werden we naar Nationaal Park Los Glaciares gereden. Dit keer gingen we naar het zuidelijke deel van het park. Dit park is gigantisch groot en het zag er hier dan ook weer heel anders uit dan in het noordelijke deel van het park in de buurt van El Chaltén. Langs het prachtige wit blauwe water van Lago Argentino omringd door groen beboste bergen met besneeuwde toppen reden we tot dichtbij de gletsjer.

We hadden ruim de tijd om deze enorme gletsjer te bekijken vanaf balkonnen op verschillende hoogtes en vanaf verschillende kanten. Wat een indrukwekkend ding! Deze gletsjer is deel van de Patagonische ijskap en is 60 meter hoog en onder water nog eens 120 meter diep! Zo nu en dan hoor je een oorverdovende knal en gekraak, alsof er een fikse onweersbui losbarst, maar dan zie je dat er ergens weer een brok ijs afbreekt.

En hoewel dit alles te zien al super vet was, kwam het echt spectaculaire deel ´s middags. Met een bootje vaarden we langs de zuidzijde van de gletsjer naar de andere kant van het meer. Daar gingen we met 2 gidsen en 15 anderen de gletsjer op! Met stijgijzers onder onze schoenen gebonden liepen we als robotjes achter onze gids aan de gletsjer op. In het begin vond ik (Josijn) het best wel spannend, maar het was ZO GAAF!!! Om iedere hoek en vanaf ieder uitkijkpunt was het nog mooier. Een sprookjesachtige wereld van blauwe ijsbergen, grotten, spleten en waterpoelen om ons heen. Aan het einde stond er voor de liefhebbers een glaasje whiskey met wat lekkers klaar.

Weer een ervaring waar we nog lang van kunnen nagenieten. De foto´s geven jullie misschien een kleine indruk.

Vanmiddag vliegen we naar Bariloche. Met de bus zou het 32 uur duren, dus vandaar dat we vliegen. We hebben allebei alweer heel veel zin in weer wat nieuws en Bariloche schijnt erg mooi te zijn. Jullie horen van ons!

Liefs Josijn en Peter

Inge

Hooooi!
Ik heb bij Martijn en Marjan foto's van deze gletsjer gezien. Erg indrukwekkend en niets vergeleken met die ik in Noorwegen heb gezien.
Maar weet je wie ik vandaag zag?! Bes! En zij zag vandaag voor het eerst hoe het buiten haar moeders huisje eruit zag!

tante lian

ik zie het al voor mij helemaal ingepakt dan van die ijzers onder en dan klimmen maar .
de foto,s zeggen genoeg schitterend daar kijk er al naar uit om ze te zien als jullie weer thuis zijn
veel plezier nog

groetjes van ons allemaal

Marjan

Gaaaaaf!!!!! Dat jullie dat ding op zijn geweest! Mooi joh!

karen

wauw wat super gaaf zeg!

Judith

Kickuh zeg!! X